Nog maar kort na dat andere mooie kunst-voor-kinderen-prentenboek, DELFTS BLAUW, EEN VAAS VOOR DE PRINSES, van Ingrid & Dieter Schubert, is er een nieuw boek in de reeks, en wat voor een! Ingrid Godon boog zich over de realistisch-impressionistische schilder Gustave Caillebotte. Ze koos niet voor zijn bekendste werk ('De parketschavers'), maar liet een jongetje dat in zijn schilderijen voorkomt, de hoofdrol spelen. Een zeer goed uitpakkende keus, want deze Camille leidt ons door het werk van Caillebotte. Hij vertelt wie wie is, en legt ons en passant uit hoe de fotografie zich in de beginjaren van het impressionisme verhield tot de schilderkunst. Dit klinkt ingewikkeld, maar in het boek schrijft de geweldige Toon Tellegen toegankelijke, lichte zinnen, waarin we rechtstreeks Camille's stemmetje horen. De platen van Godon zijn net zo adembenemend als de beeldcitaten uit Caillebotte's werk. Het boek is familie van haar IK WOU, maar hier gaat ze verder dan alleen het tekenen van portretten. Soms is het vertrouwde karton weer haar achtergrond, soms zijn het weer de nieuwe, lichte lijnen van haar heel recente werk (bijvoorbeeld in de kartonboekjes met Imme Dros die ook onlangs verschenen zijn). EEN ZONDAG MET CAILLEBOTTE is een geweldig kijkboek geworden, dat na een bezoek aan de Caillebotte-tentoonstelling in Den Haag, naast de catalogus opengeslagen op tafel zou moeten blijven liggen.
woensdag 27 februari 2013
MADIEKE VAN HET RODE HUIS - Astrid Lindgren (Ploegsma)
Wat fijn: er zijn nog altijd boeken van Astrid Lindgren die ik niet gelezen had (of te lang geleden). MADIEKE VAN HET RODE HUIS is er zo een, en het is meteen een van haar allerbeste. Het portret van de ondernemende Madieke en haar vrolijke, volgzame zusje Liesbeth, is zo aanstekelijk beschreven, bovendien nog in een fantastisch jaren-vijftig-in-Zweden-decor, met precies de juiste details over bijvoorbeeld de rivier, de boerderij, de lente en het Kerstfeest, dat je je meteen vervoerd voelt. Vervoerd naar Lindgren-land. Dat overigens niet altijd zachtzinnig is: de zestienharige buurjongen Abbe zorgt voor groots griezelen, en in een ander hoofdstuk is Madieke ontroostbaar omdat ze ervan overtuigd is dat ze haar kleine zusje aan een slavenhandelaar heeft verkocht. De vertaling van Rita Törnqvist-Verschuur leest sappig en natuurlijk, en dan is er nog Lindgrens geweldige stijl en oog voor kinderdetail: 'Het is leuk om te ontdekken dat iets ergens in kan, waar je nooit gedacht had dat het in zou kunnen. Nu vindt Liesbeth een erwtje op de keukenvloer, en floep, ze heeft het in haar neus gepropt. Alleen maar om te kijken of het erin kan. Ja hoor, het lukt.' Ik vind al van heel wat van Lindgrens titels dat ze verplicht voorgelezen moeten worden (DE GEBROEDERS LEEUWENHART voorop, natuurlijk, maar ook RONJA DE ROVERSDOCHTER, MIO, MIJN MIO en KARLSSON VAN HET DAK), maar MADIEKE moet daar, zoals Liesbeth zegt, apseluut bij.
vrijdag 15 februari 2013
DELFTS BLAUW, EEN VAAS VOOR DE PRINSES - Ingrid & Dieter Schubert (Leopold/Gemeentemusem Den Haag)
De reeks kunstprentenboeken die uitgeverij Leopold samen met het Gemeentemuseum in Den Haag laat maken door bekende tekenaars roept verzamelwoede op: je wilt ze het liefst allemaal naast elkaar in de kast hebben staan. Naast de prachtige boeken van bijvoorbeeld Daan Remmerts de Vries, Wouter van Reek en Sieb Posthuma zetten we dan meteen deze editie, over Delfts Blauw, van Ingrid & Dieter Schubert. Ze kregen niet het makkelijkste onderwerp mee, maar wat een verrukkelijke platen hebben ze gemaakt. De hoofdpersoon, het Chinese muisje Lin, is een figuurtje waar je goede zin van krijgt. Dat geldt ook voor zijn vriend Titus en de andere muizen en zelfs voor hun kattenvijand. Je hebt boeken die lekker lezen, dit boek kíjkt lekker. Het Delfts Blauw is in al zijn schoonheid getoond (de uiteindelijke vaas voor de prinses is geweldig) en dan zijn er nog de referenties aan enkele klassieke Nederlandse schilderijen én het geinige Nijntje van porselein. Een ronduit heerlijk boek. Ik zeg het nog een keer: dit is een ronduit heerlijk boek.
dinsdag 12 februari 2013
DE CASTRAAT - Joyce Pool (Lemniscaat)
Nog een goede historische jeugdroman: DE CASTRAAT van Joyce Pool. Dit boek is van muziek doortrokken, van klassieke muziek, die ten tijde van de componist Scarlatti, wel te verstaan. En van sopranisten - oftewel: castraatzangers. Hoofdpersoon Angelo wordt tegen zijn zin ontmand. Maar zijn familie kan hem niet redden: zijn ouders sterven en zijn zus is het enige directe familielid dat hij over heeft. Wel is er, in het internaat van het conservatorium, de vrolijke Paolo. Die helpt hem door de eerste moeilijke tijden heen. En dan is er Rosa Scarlatti nog, de brutale dochter de componist...
Joyce Pool schreef een boek dat heel prettig leest. Je krijgt er historische informatie bijgegoten, maar nergens heb je het idee dat de schrijfster kennis kwijt moest. En als Angelo in een duivels dilemma terechtkomt, lost Pool dit geloofwaardig en sterk op.
Joyce Pool schreef een boek dat heel prettig leest. Je krijgt er historische informatie bijgegoten, maar nergens heb je het idee dat de schrijfster kennis kwijt moest. En als Angelo in een duivels dilemma terechtkomt, lost Pool dit geloofwaardig en sterk op.
zaterdag 9 februari 2013
ZIJDEMAN - Kathleen Vereecken (Lannoo)
Camillie en Louis zijn dochter en zoon van een zijdehandelaar. Hij is de zijdeman uit de titel, maar zelf komt hij niet voor in het boek. Hij is weg, op reis, en lijkt dit keer niet terug te komen. Terwijl zijn vrouw en kinderen om leren gaan met het verlies, dringen de woelige gebeurtenissen van het achttiende-eeuwse Parijs zich op. Kinderen worden geroofd, de politie is corrupt en de koning is een spilzieke fat, die zich niets van zijn volk lijkt aan te trekken. Camille komt in het hart van de protesten tegen de vreselijke praktijken terecht - terwijl Louis, haar broertje, zich juist meer naar binnen keert: hij probeert zijderupsen te kweken. Die twee verhaalsporen - Louis en Camille - zijn in deze historische roman mooi verweven. De scènes zijn vaak kleurrijk en Vereeckens schrijfstijl is zintuiglijk. De zachte, poëtische tekeningen van Alain Verster passen goed bij dit tedere verhaal over levens die beïnvloed worden door stormen van allerlei aard.
vrijdag 1 februari 2013
BUITEN IS HET OORLOG - Janny van der Molen & Martijn van der Linden (Ploegsma)
BUITEN IS HET OORLOG heeft als ondertitel: ANNE FRANK EN HAAR WERELD. Hoewel het verhaal van en rondom Anne Frank genoegzaam bekend mag worden geacht, is dit toch een boek dat ertoe doet. Janny van der Molen maakt van het leven van Anne Frank een helder verhaal, waarin kinderen op een sterke wijze mee worden genomen in Anne's leven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ook het trieste einde is invoelend en niet-verbloemend beschreven. De tekeningen van Martijn van der Linden zijn precies en zeer verzorgd. Ze geven je werkelijk een beeld van Anne's wereld. Heel sterk is ook de ruime indeling van het boek, vormgegeven door Steef Liefting. Het blijft belangrijk dat dit soort uitgaven er zijn. Overigens kan er hier een begeleidende lesbrief gedownload worden.
KAREL EEND IS VERLIEFD - Mattias De Leeuw (Lannoo)
Een frisse, blije, springende Karel Eend straalt ons tegemoet vanaf het omslag - en daarmee staat Karel voor heel dit boek: het is fris en blij en springend. Mattias De Leeuw tekende niet alleen hartelijk dansende, huppelende, zoenende en van verliefdheid bijna uit hun vel knappende dieren, maar hij schreef ook de versjes. Dit wordt een reeksje, en dat is fijn. Er zijn niet zoveel van dit soort boekjes-om-blij-van-te-worden. Naast het werk van Mattias valt vooral de heel geslaagde vormgeving op. Die is van Tom Hautekiet. Geinige uitgave.