vrijdag 19 juli 2013

DE KINDEREN VAN HET ACHTSTE WOUD - Els Pelgrom (Querido)

Soms is het zo fijn: teruglezen in de tijd. Ik ken het oeuvre van Els Pelgrom vrij goed, maar om de een of andere reden had ik een van haar bekendste werken, DE KINDEREN VAN HET ACHTSTE WOUD, nooit gelezen. En het was nog wel de Gouden Griffel van 1978. Ik las het nu en het maakte me blij. Het verhaal gaat over Noortje en haar vader, die vanuit de beschoten stad Arnhem op zoek moeten naar een nieuwe plek om te wonen. Het is september 1944. Ze komen bij een gastvrij boerengezin terecht en in dit boek lezen we 'episodes' uit het leven tijdens de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog en de erop volgende bevrijding. Wat zo goed aan dit boek is, is de authenticiteit. Aan alles voel je hoe betrokken Pelgrom is, hoe precies ze wist waar ze over schreef. Daarnaast beviel me de structuur heel erg: geen uitgekookt plot dat je van a naar b naar c naar d leidt, maar een boek dat bijna meanderend verteld toch een heel compleet beeld geeft. Voor wie al zo hield van haar KLEINE SOFIE EN LANGE WAPPER, DE EIKELVRETERS en BOMBAAJ! is dit een extra parel aan de kroon. Jammer dat het boek niet meer in druk is (al is het wel als e-book verkrijgbaar!).