woensdag 16 oktober 2013

DEZE HOED IS NIET VAN MIJ - Jon Klassen (Gottmer)

Bij sommige prentenboeken wordt de lol meegeleverd. Bij DEZE HOED IS NIET VAN MIJ spat die van het verhaaltje af: een kleine vis heeft een hoed meegenomen die niet van hem is. Hij is van een héél grote vis. Samen met de voorlezer zal ieder kind 'oh-oh' roepen, halverwege, als de grote vis erachter komt dat zijn hoed verdwenen is. Kleine vis moet maken dat hij wegkomt. En dan...

Dit is een héél grappig en héél spannend prentenboek op het allersimpelste niveau. Dat is erg knap. Daarbij komen de werkelijk prachtige platen van Klassen die afgewogen zijn en perfect scenisch. Dat hij met zijn vorige boek (IK WIL MIJN HOED TERUG) de Deutsche Jugendliteraturpreis kreeg was logisch, maar met dit boek zou hem dat best opnieuw kunnen lukken - in Amerika kreeg het alvast de prestigieuze Caldecott Medal. DEZE HOED IS NIET VAN MIJ: zó zien klassieke prentenboeken eruit.

IK WIL MIJN HOED TERUG werd vertaald door J.H. Gever.