Brian Selznick is wereldwijd bekend van DE UITVINDING VAN HUGO CABRET, niet in het minst vanwege de verfilming door Martin Scorsese ('HUGO'). Maar nu is Selznicks nieuwe boek uit, DE WONDERLINGEN. En je hoeft nog niet eens halverwege dit boek te zijn als je het al weet: dit verhaal heeft alle trekken van een klassieker.
Net als HUGO is het boek een hybride vorm van 'gewone' roman en graphic novel. Eerst krijgen we namelijk een groot fenomenaal getekend deel, waarin we kennismaken met allerlei ouders en zonen uit de familie Wonderling. Het opent in de achttiende eeuw met een scheepsramp en eindigt met een verwoestende brand in een Londens theater.
Daarna begint het geschreven verhaal, waarin de jonge Joseph in 1990 wegloopt en bij zijn excentrieke oom terechtkomt. Die blijkt een herenhuis vol nostalgie te runnen: overal zijn sporen van de diverse familieleden van de Wonderling-familie. Maar er is ook weemoed en onmogelijkheid. Met behulp van trouwe vrienden komt Joseph langzaam achter de waarheid van zijn ooms verdriet - dat met liefde en ziekte te maken heeft, het verhaal speelt niet voor niets in de vroege negentiger jaren. Het laatste deel brengt dan weer op magistrale wijze in beeld hoe het er in de latere jaren aan toegaat.
DE WONDERLINGEN is nog geslaagder dan HUGO, omdat Selznick het boek niet alleen op een waargebeurd verhaal baseerde, maar ook omdat zijn prachtige grijze tekeningen suggestief en emotioneel zijn, en omdat de vertelling weliswaar doortrokken is van Shakespeare, Keats en Dickens, maar toch ook helemaal van nu, of eerder: tijdloos, is.
Een klassieker dus, die je vele, vele kinderen gunt.
Dit boek werd superieur vertaald door Aleid van Eekelen-Benders.