donderdag 11 april 2013

MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS - Anna Woltz (Querido)

Schreef iedereen maar zo wendbaar als Anna Woltz. Haar zinnen zitten lekker geolied in elkaar, ze lezen fijn en toch wil je geen enkele bijzin en geen enkele observatie of korte beschrijving missen. Al in heel wat boeken (bijvoorbeeld in RED MIJN HOND of EVI, NICK EN IK) liet ze haar brille zien, maar MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS straalt zo mogelijk nog meer. De hoofdpersonen Samuel en Tess zijn levensecht en hun verhaal is zowel van belang alsook voorstelbaar (soms heb je het idee dat Anna Woltz alleen maar naast die kinderen is gaan lopen om alles wat ze tegen elkaar zeiden en alles wat er gebeurde razendsnel te noteren, zo geloofwaardig steekt dit boek in elkaar), Woltz' grappen zijn écht grappig en de door haar aangebrachte ontroering ontroert ook écht, er worden waarheden gezegd over ouders en kinderen én MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS is ook nog eens flink spannend - oftewel: wat willen we nog meer van een boek? Anna Woltz schreef simpelweg een van de topste topboeken van deze jaren.