Opnieuw een hoogtepunt in dit toch al rijke prentenboekenjaar en opnieuw een hoogtepunt in de reeks kunstprentenboeken van uitgeverij Leopold en het Haags Gemeentemuseum.
Ted van Lieshout leverde voor DE VOGELS een korte, omlijstende tekst, die enkel een mooi, sierlijk sokkeltje wil zijn voor de tekeningen van Ludwig Volbeda. Volbeda maakte zijn debuut in de kinderliteratuur eerder dit jaar, met zijn exuberante bijdrage aan Benny Lindelaufs HOE TORTOT ZIJN VISSENHART VERLOOR. Nog in hetzelfde kalenderjaar zet hij een grote stap: in zijn gedetailleerde spreads werd kleur toegelaten. Dat pakt heel goed uit: DE VOGELS is een intense kijkervaring, waarin twee standbeelden centraal staan, een standbeeld van een man en een standbeeld van een vrouw. Twee standbeelden die naar elkaar verlangen, en omdat de vogels hun postiljon d'amour zijn komt er uit dat verlangen iets heel moois voort. Het is een genot om naar de verschillende aspecten van Volbeda's aanpak te kijken: soms een overzichtsprent (bijna een zoekprent), soms een abstracte verbeelding van dat wat er met de twee geliefden gebeurt, soms een opzet in kadertjes, soms wijd uitlopende beelden.
Het idee, de uitwerking, de typografie, de enscenering: alles is prachtig aan DE VOGELS. Bovendien stimuleert dit boek het ontdekken, het nadenken, het interpreteren: oftewel - een grootse nieuwe Volbeda/v Lieshout.