vrijdag 27 maart 2020

DIE KLEINE IS DON, DE LANGE IS SJON - Catharina Valckx (Querido)

Ik ben nogal fan van tekenaar/schrijver Catharina Valckx. Ik hou van haar helderheid en van haar humor. De laatste jaren schreef ik over bijvoorbeeld De koning en de kip, over Victor, een paar dagen uit mijn bijzonder interessante leven, over Billy zoekt een schat en over het geweldige Fritzi en de razende schoen. Des te verheugder was ik dus toen Catharina Valckx een deel in de Tijgerlezen-serie wilde schrijven (Tijgerlezen: grappige of spannende boeken voor beginnende lezers, zonder stricte AVI-indeling - omdat uit onderzoek is gebleken dat kinderen sneller leren lezen als ze zelf naar een boek grijpen). En wat voor een deel!

Voor dit boek schiep Valckx een nieuw duo: Don en Sjon. Sjon is een eend (of een gans?) en Don een klein zwart vogeltje, en de uitleggende titel is al heel grappig: Die kleine is Don, de lange is Sjon. Ze wonen samen in een huisje, en koekjes zijn een belangrijk onderdeel van hun dagelijks leven, zo blijkt uit deze zes verhalen. In het eerste eet Don een heel pak leeg en laat niks voor Sjon over. Als hij nog een laatste, droog exemplaar vindt lijkt hij zijn verdiende straf te krijgen, maar dat loopt heel anders af. Het leuke van deze verhalen is dat je dénkt dat ze volgens een al veel vaker gebruikt plot-stramien gaan verlopen, maar Valckx doet dan steeds net weer wat anders.

Elke bladzijde bestaat voor de bovenste helft uit tekening, en daaronder staan een paar duidelijke, makkelijk te lezen zinnen. De opgewektheid ontvouwt zich op elke bladzijde, en ik moest ook een paar keer - ik kan het niet anders zeggen - grinniken (een woord dat zeer bij de wereld van Valckx past). Hoe dan ook, dit boek wekt de hoop dat er nog meer Don-en-Sjon-delen mogen verschijnen.  

104 pagina's. leeftijd: 6+
Bestel dit boek bij je lokale boekhandel, of hier.