Een nieuw groot boek van Benny Lindelauf - dat is een belevenis. We hebben er na zijn grote werken NEGEN OPEN ARMEN en DE HEMEL VAN HEIVISJ een tijdje op moeten wachten, maar met HOE TORTOT ZIJN VISSENHART VERLOOR is ons geduld beloond.
Tortot is een verharde veldkok, die ervan overtuigd is dat zijn plek in het leven de keukentent in de ene na de andere oorlog moet blijven. Tot hij een jong soldaatje van twaalf jaar ontmoet, dat zich aan hem hecht. In een zintuiglijke stijl voert Lindelauf ons langs de emotionele tocht die de rest van het boek wordt (op weg naar het ontdooien van Tortots vissenhart) en langs de sterke plottocht, want de afwikkeling is vindingrijk en veelkleurig.
UItgeverij Querido vroeg jonge tekenaar Ludwig Volbeda om beelden, en hoe gelukkig is dat verzoek geweest. Volbeda brengt een heel nieuwe wereld aan bij dit boek. Hij illustreert niet (in de beperkte zin van het woord, plaatje bij praatje), maar schept context, ondergrond, achtergrond, zij-universum en rondom-schepping. Met onnoemelijk veel details, in fijne lijntjes en vanuit een voorliefde voor constructies en verzamelingen, eist zijn werk op dat je na het lezen van het boek nog eens van voren af aan gaat beginnen en dan alleen maar kijkt, kijkt, kijkt. Het maakt benieuwd naar zijn eigen grote project (dat over een tijdje zal verschijnen) en naar nieuw werk van hem bij kinder- en jeugdboeken - of eigenlijk naar élk nieuw werk van hem.
Samen tillen Lindelauf en Volbeda dit boek op tot een kleinood, voeg daarbij de mooie vormgeving van Herman Houbrechts en Nancy Koot en je hebt een boek waarvan er in een jaar niet veel verschijnen.
woensdag 24 februari 2016
zondag 14 februari 2016
WAT ME NU TOCH GEBEURDE OP WEG NAAR SCHOOL - Davide Cali & Benjamin Chaud (De Fontein)
Benjamin Chaud, een van de geweldigste tekenaars van deze jaren, kennen we al een klein beetje van de Pomelo-boeken en van het heerlijke APPLAUS VOOR PAPA BEER. En nu is er een nieuw, klein boek waarbij het weer heel prettig kijken is naar zijn stijl die grappig, maar niet te jolig en vol, maar niet te chaotisch is.
Een jongetje wil echt op tijd op school zijn, maar onderweg overkomen hem allerlei vertragende gebeurtenissen (dino's, reuzenapen, olifanten, Chaud kan lekker uitpakken). En toch... komt hij nog op tijd aan. Of niet?
Leuk ook zijn de knipogen naar bestaande verhalen en naar 'bestaande' fantasiefiguren, als de Yeti, King Kong, Roodkapje, Hans en grietje, de Rattenvanger van Hamelen... Ja, naast alle grote prentenboeken is zo'n middenformaat uitgave een fijn hebbeboekje.
Dit boek werd vertaald door Maartje Beukers.
Een jongetje wil echt op tijd op school zijn, maar onderweg overkomen hem allerlei vertragende gebeurtenissen (dino's, reuzenapen, olifanten, Chaud kan lekker uitpakken). En toch... komt hij nog op tijd aan. Of niet?
Leuk ook zijn de knipogen naar bestaande verhalen en naar 'bestaande' fantasiefiguren, als de Yeti, King Kong, Roodkapje, Hans en grietje, de Rattenvanger van Hamelen... Ja, naast alle grote prentenboeken is zo'n middenformaat uitgave een fijn hebbeboekje.
Dit boek werd vertaald door Maartje Beukers.
Labels:
benjamin chaud,
davide cali,
de fontein
woensdag 10 februari 2016
LITTEKENS - Anke de Vries (Lemniscaat)
Ze lopen rond in heel wat politieromans: oude, wat knorrige inspecteurs. Het is fijn om door hun vermoeide ogen mee te kijken naar de ontrafeling van een misdaad. Hoewel dit natuurlijk een jeugdboek is, in de zin van: een verhaal over twee jeugdige hoofdpersonen, is het óók een klassieke politieroman, met een speurder die verwant is aan die uit de boeken van Simenon of Fred Vargas. Dat is een van de charmes van LITTEKENS. Een andere charme is het weerzien met succesauteur Anke de Vries. Al in de jaren tachtig was er HET GEHEIM VAN MORIES BESJOER, en haar bekendste boek is misschien BLAUWE PLEKKEN. Het bleef een tijd stil rond De Vries, maar LITTEKENS is een boek dat naadloos in haar oeuvre past. Paul en Clara, de jonge hoofdpersonen (met littekens) zijn sympathiek en willen het goede voor de mensen om hen heen, maar ze worden elk voor flinke uitdagingen geplaatst. Nog een derde charme is de natuurlijke toon waarop De Vries de peuters uit dit boek laat praten (de oppaskinderen van Paul, en later ook van Clara). Die is namelijk heel naturel en levendig. Voeg daar het Franse decor aan toe en je hebt een prettige hernieuwde kennismaking met een van onze bekendste auteurs.
Labels:
Anke de Vries,
lemniscaat
DE GORGELS - Jochem Myjer (Leopold)
Het is een geinig wezentje, de Gorgel die 's avonds opduikt in Melle's kamer. Hij praat grappig en ziet er grappig uit - maar Myjer kiest gelukkig niet voor een voor de hand liggend eendimensionaal doldwaas relaas. Wat met de verschijning van Melle's eerste Gorgel begint mondt uit in een spannend avontuur waarin de hoofdpersoon vindingrijk moet zijn om zijn geliefde kleine-vriendenvolk te beschermen tegen de gemene Brutelaars. Dat vind ik het aardigste aan dit boek: dat de schrijver écht kiest voor spanning en voor een warmbloedig verhaal, waarin we als lezer zelf een beetje Melle worden. De details om hem heen helpen daar aan mee. Hoe Melle's ouders reageren bijvoorbeeld (geloofwaardig en echt), maar ook de vele mooie natuurdetails. Melle's vader is bioloog, maar ook Melle zelf houdt van vogels en van het buiten zijn. Dat zorgt voor een fris decor. De tekeningen van Rick de Haas maken het nog geloofwaardiger, dit is een samenwerking die klopt. Hopelijk komen er nog meer Myjer-boeken, want dit was een heel aangenaam debuut.
Labels:
Jochem Myjer,
leopold,
rick de haas
Abonneren op:
Posts (Atom)